Kantovälinelainaamot jatkavat toimintaansa

25.5.2020

Kantovälinelainaamot avautuvat taas 1.6.2020. Lainaamonpitäjä voi itse päättää, kuinka haluaa vuokraukset turvallisesti suorittaa. Lainaamot varmasti tiedottavat itse omista käytännöistään ja mahdollisista erityisjärjestelyistä.

Tukihenkilöt voivat niin halutessaan antaa opastusta myös kasvotusten. Turvallisuus eli turvavälit ja hyvä käsihygienia on edelleen huomioitava, ja esimerkiksi ulkotiloissa tapaaminen on varmasti monessa tapauksessa hyvä ajatus (Suomen kesän tuntien, tähän ei toki aina ole mahdollisuutta).

Avoimia kantovälinetreffejä sen sijaan ei edelleenkään suositella järjestettäväksi. Vaikka isossa osassa Suomea koronaepidemia on laantunut eikä tartuntoja juuri todeta, ei yhdistys halua asettaa eri osia maasta erilaisiin asemiin vaan kaikille on sama ohjeistus. Lisäksi isommissa tapahtumissa hygieniasta ja turvaväleistä huolehtiminen on aina haastavampaa, joten on varmempaa hoitaa opastukset etänä tai yksityisesti.

Tilannetta ja toimintaohjeita päivitetään tarvittaessa. Syksyn osalta suunnitelmia voi tehdä normaalisti, mutta koska kenelläkään ei ole vielä tarkkaa tietoa siitä, mihin koronatilanne kehittyy, on sitovia ohjeistuksia vaikea tehdä.