Kansainvälistä kantamisen viikkoa vietetään 1.-9.10.2018

Posted by admin at 22.25 aika 28.9.2018

Kansainvälistä lapsen kantamisen viikkoa ja kymmenettä juhlavuotta vietetään lokakuun alussa. Tänä vuonna teemalla Kantaminen on... etsitään innostavia tarinoita siitä, millä tavoin kantaminen näkyy lapsiperheiden elämässä.

Kansainvälistä lapsen kantamisen viikkoa vietetään tänä vuonna lokakuun alussa. Tänä vuonna tapahtuma juhlii kymmenettä syntymäpäiväänsä teemalla "Kantaminen on..." ja etsitään innostavia tarinoita siitä, millä tavoin kantaminen näkyy lapsiperheiden elämässä.

Kantamisella on paljon sekä psyykkisiä että fyysisiä etuja sekä lapselle että kannettavalle. Kantaminen auttaa muun muassa vahvistamaan lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta ja antaa lapselle mahdollisuuden tarkkailla ympäristöään turvallisesti vanhemman läheltä.

Kantaminen tukee myös lapsen motorista kehitystä. Kantaminen helpottaa kotitöiden tekemistä, ja monipuolistaa ulkoilumahdollisuuksia. Usein nukuttaminenkin helpottuu, kun lapsi kokee olevansa turvassa. Myös esimerkiksi kolliikki- ja vatsavaivoihin voi löytää helpotusta.

Kantaessa on tärkeää huomioida niin lapsen kuin kantajankin ergonomia. Helpoimmin juuri itselle sopivan kantovälineen löytää kokeilemalla. Netistä ja Facebook-ryhmistä löytyy myös hyvin lisätietoa. Useilla paikkakunnilla järjestetään kantovälinetreffejä, joissa apua voi kysyä koulutetulta vapaaehtoiselta. Treffeillä on myös mahdollista kokeilla eri kantovälineitä.